Kan je kat verbranden door de zon?

Je zou kunnen denken dat katten door hun vacht beschermd worden tegen zonnestralen. Maar ook katten kunnen verbranden door de zon.

Lichaamsdelen die vaak verbranden

Bij katten zijn vooral de oren, neusbrug en buik kwetsbaar voor verbranding:

• De oren en de neusbrug hebben een dunne vacht die minder bescherming biedt tegen UV-straling.
  • Katten liggen graag op hun rug in de zon, en de buikvacht is dunner dan de rugvacht, waardoor deze sneller kan verbranden.

Katten met een verhoogd risico

Bepaalde katten zijn gevoeliger voor verbranding:

• Naaktkatten zoals de sphynx.
  • Pas geschoren katten of katten met een zeer korte of dunne vacht.
  • Katten met huidziektes of een besmetting met parasieten die de beharing verminderen.
  • Kale plekken moeten extra beschermd worden tegen de zon.
  • Littekenweefsel van wonden of operaties is zeer gevoelig.
  • Katten met auto-immuunaandoeningen aan de huid hebben extra bescherming nodig.

Witte katten

Witte katten en katten met witte lichaamsdelen, zoals oren, neus of buik, lopen een bijzonder hoog risico op verbranding. Hun lichtere huid is gevoeliger voor UV-straling, net als bij mensen.

Symptomen van zonnebrand bij katten

De symptomen van verbranding bij katten lijken op die bij mensen:

• Lichte verbranding: Rode huid.
  • Zware verbranding: Blaren, ontstekingen, korsten en vervellen van de huid.
  • Gedrag: Pijn, jeuk en veel krabben. Dit kan leiden tot bacteriële infecties en zweren.

In ernstige gevallen kan overmatige blootstelling aan de zon zelfs leiden tot huidkanker.

Verbranding voorkomen

• Binnenkatten: Zorg voor een schaduwrijke plek op het balkon met een parasol, zonnescherm of grote planten.
  • Buitenkatten: Smeer de blootgestelde lichaamsdelen, zoals neusbrug en oren, in met zonnebrandcrème. Naaktkatten moeten volledig ingesmeerd worden.

Gebruik ongeparfumeerde, waterbestendige zonnebrandcrèmes met minimaal SPF 30. Zonnebrandcrèmes voor baby’s zijn meestal geschikt omdat ze vrij zijn van geurstoffen, kleurstoffen en conserveringsmiddelen.

Behandeling

Bij ernstige verbranding moet je naar de dierenarts om de symptomen te behandelen met speciale zalven en medicijnen.

Je kat kan tijdelijk een kraag nodig hebben om te voorkomen dat hij de verbrande plekken openkrabt of aan de wonden likt.