Konijnen en warm weer

Hoe raakt een konijn oververhit?

Konijnen kunnen snel oververhit raken, vooral als de buitentemperatuur boven de 26 graden Celsius komt. Anders dan mensen kunnen konijnen niet zweten om af te koelen. Ze kunnen ook niet goed via hun bek ademen om warmte kwijt te raken, zoals honden dat doen door te hijgen. Dit maakt het moeilijk voor konijnen om hun lichaamstemperatuur te reguleren.

Konijnen met een hoger risico op oververhitting

Bepaalde konijnen lopen een hoger risico op oververhitting:

• Konijnen met overgewicht
  • Jonge konijnen (jonger dan zes maanden)
  • Oudere konijnen (ouder dan zeven jaar)

Symptomen van oververhitting

Oververhitting bij konijnen kan zich uiten in verschillende symptomen:

• Ademen met het bekje open
  • Sloom gedrag
  • Uitgestrekt liggen met half gesloten ogen
  • Warme oren (warmer dan normaal)
  • Kwijlen

Bij ernstige oververhitting kan je konijn epileptische aanvallen krijgen of in coma raken. Herken je deze symptomen of twijfel je? Raadpleeg dan direct de dierenarts.

Lichaamstemperatuur meten

Je kunt zelf de lichaamstemperatuur van je konijn meten. De normale temperatuur van een konijn ligt tussen de 38 en 39,5 graden Celsius. Gebruik een digitale thermometer en meet met twee personen: één houdt het konijn vast, de ander meet de temperatuur anaal. Is de temperatuur hoger dan 39,5 graden Celsius, dan is er sprake van oververhitting.

Neem dan direct contact op met de dierenarts.

Verkoelende tips

Om oververhitting te voorkomen, kun je de volgende tips volgen:

1. Zet het hok altijd in de schaduw, zowel binnen als buiten. Hang eventueel gedeeltelijk een wit nat laken over het hok om extra koelte te bieden. Vermijd donkere lakens omdat deze de warmte absorberen.
  2. Zorg dat je konijn altijd vers water heeft. Plaats een extra drinkbak of fles voor de zekerheid. Gebruik nooit ijskoud water, want dit kan diarree veroorzaken.
  3. Gebruik een koelpad. Leg deze 3-4 uur in de vriezer en wikkel in een handdoek voordat je hem in het hok plaatst.
  4. Vul een plastic fles voor twee derde met water en vries deze in. Wikkel de fles in een handdoek en leg hem in het hok. Gebruik altijd een plastic fles, want glazen flessen kunnen breken door uitzettend ijs. Je kunt ook een natte steen gebruiken.
  5. Maak de oren van je konijn nat met lauw water. Dit helpt warmte af te voeren via de bloedvaten in de oren. Zorg ervoor dat er geen water in het oor komt.

Door deze tips te volgen, kun je oververhitting bij je konijn voorkomen en snel handelen als het toch gebeurt.