Zomertips voor huisdieren

Wanneer de temperatuur buiten stijgt, is het cruciaal om extra op je huisdieren te letten, omdat ze niet goed tegen hitte kunnen. Oververhitting kan gevaarlijk en zelfs dodelijk zijn voor hen.

Te warm

Wanneer je hond of kat heet aanvoelt, snel ademt, niet wil eten, lusteloos is of begint te braken, dan is het overduidelijk dat je huisdier te warm heeft. Als de oververhitting ernstig is, dan kan je huisdier een hitteshock krijgen. Neem onmiddellijk contact op met de dierenarts als je huisdier nauwelijks nog reageert op prikkels.

Afkoeling

Je huisdier kan je helpen afkoelen door het naar een koele plek te brengen en te zorgen voor vers drinkwater. Honden, katten, konijnen en knaagdieren kan je wat nat maken aan de kop, oren, hals en poten. Gebruik hiervoor geen ijskoud water want dat laat de bloedvaten samentrekken en dan kan de lichaamswarmte niet weg.

Honden

Honden hebben geen zweetklieren en kunnen alleen hun warmte kwijt via hun voetzolen en door te hijgen. Bij honden met een dunne vacht en weinig haar smeer je de huid het best in met zonnebrandcrème.

Vermijd lange wandelingen in de hitte en plan deze ‘s morgens vroeg of ‘s avonds laat pas in. Zorg ervoor dat je hond niet op heet asfalt hoeft te lopen en laat je hond nooit achter in de wagen! Dit kan op warme dagen al na 10 minuten fataal zijn!

Katten

Een oververhitte kat is futloos, kan gaan kwijlen, hijgen, snel ademen, niet willen eten, braken en heeft een lichaamstemperatuur boven de 39 graden. Zorg voor vers drinkwater en zorg ervoor dat je kat in de schaduw kan vertoeven.

Konijnen

Een konijn dat te warm heeft herken je aan rode slijmvliezen en rode binnenkant van de ogen, loomheid, slecht eten en warme oren.

Vul een lege plastic fles ⅔ met water en leg dit in de vriezer. Leg vervolgens de fles, gewikkeld in een theedoek, in het hok zodat je konijn er niet aan kan knabbelen of zijn neusje eraan kan verwonden.

Zorg ervoor dat het konijnenhok niet in direct zonlicht staat en maak het hok regelmatig schoon. In warm weer lopen konijnen het risico op de huidmadenziekte, veroorzaakt door groene vleesvliegen die eitjes leggen in vuil en aangekoekte uitwerpselen. Deze maden kunnen bloedvergiftiging veroorzaken en zonder snelle behandeling door een dierenarts kan een konijn binnen twee dagen overlijden. Daarom is hygiëne tijdens warm weer extra belangrijk.